Acest ghid este destinat profesioniștilor în sănătate (medici, moașe, asistenți medicali, psihologi etc) și este dezvoltat de echipa de cercetători Împreună Pentru Mame de la Universitatea Babeș-Bolyai în cadrul grantului NIH numărul R33 HD103039, o intervenție de reducere a fumatului în perioada sarcinii.
Contact: oana.blaga@ubbcluj.ro
Interviul motivațional este o metodă de comunicare folosită pentru creșterea motivației și angajamentului de schimbare al unei persoane. Este o tehnică de consiliere psihologică utilizată în intervenții care urmăresc modificarea comportamentelor nesănătoase/disfuncționale, în special a adicțiilor.
Spiritul interviului motivațional este definit prin empatie pentru pacient și o atitudine colaborativă, care îi susține autonomia și în același timp oferă ghidaj suficient pentru ca pacientul să ia în calcul schimbarea.
Clinicianul sau consilierul care conduce discuția este deschis la a explora și a înțelege comportamentele și perspectivele pacientului pentru a-l ghida în rezolvarea ambivalenței legate de comportamentul de schimbat. Rezolvarea ambivalenței (pacientul cunoaște consecințele negative ale fumatului, dar simte și beneficii ale fumatului) este punctul cheie al acestei tehnici de consiliere. Obiectivul clinicianului este să evoce și să susțină motivația intrinsecă a pacientului.
Cum diferă interviul motivațional față de alte tehnici de consiliere?
Interviul motivațional se concentrează pe interesele și preocupările actuale ale persoanei, fără să încerce să o învețe direct abilități de coping, să preseze persoana să facă o schimbare sau să îi remodeleze cognițiile. Scopul interviului motivațional este de a crește interesul și motivația intrinsecă a pacientului față de schimbarea unui comportament, de a-l face să verbalizeze acest lucru, și presupune că responsabilitatea și capacitatea de schimbare îi aparțin.
Unul dintre fundamentele științifice ale interviului motivațional este teoria auto-determinării, concentrându-se pe creșterea motivației intrinseci pentru comportamente care conduc la rezultatele dorite, inclusiv recompense intrinseci, câștiguri extrinseci, sau creșterea concordanței între valorile și identitatea personală.
Ce spun dovezile științifice?
Conform unei metaanalize a trialurilor clinice care au testat intervenții bazate pe interviul motivațional (Rubak et. al., 2005), acesta necesită o ”doză minimă” de 20 de minute, este de obicei eficient după 1-4 sesiuni, iar un număr mai mare de sesiuni crește beneficiile.
În renunțarea la fumat, acest tip de consiliere a fost aplicat cu succes de către clinicieni, asistenți medicali și consilieri, după un proces de învățare (Lai et. al., 2010).
Tehnica interviului motivațional în renunțarea la fumat este explicată și exemplificată pe larg în Ghidul de consiliere pentru renunțare la fumat (Meghea et. al., Presa Universitară Clujeană, 2021), disponibil în mod gratuit în format electronic.
👉 Reține, atunci când folosești interviul motivațional:
Interviul motivațional acceptă și se adaptează la nivelul curent de motivație la care se află pacientul. Ca principii, clinicianul exprimă empatie, dezvoltă și explorează discrepanțele între status quo și idealul pacientului, tolerează rezistența la schimbare și susține auto-eficacitatea pacientului.
Schimbarea comportamentală este văzută ca un proces care progresează de la conștientizare scăzută a problemei și lipsa intenției de schimbare spre conștientizare crescută și eforturi active de a face și a menține schimbarea.
Pacienții se prezintă în stadii diferite de pregătire relativ la schimbările comportamentale, iar pregătirea fluctuează de cele mai multe ori și pe parcursul consilierii. Pentru a nu face pași înaintea pacientului, riscând să producă rezistență, este rolul clinicianului să se adapteze continuu la gradul de pregătire a pacientului. Întrebările prin care se evaluează importanța, încrederea și pregătirea pacientului, pe o scală numerică de la 1 la 10, pot fi:
Teoretic, în ordine cronologică, procesul de consiliere trece prin următoarele patru etape: engagement-ul (angrenarea pacientului în proces), focusul (concentrarea asupra problemei), evocarea și planificare.
Engagement (angajament): Stabilește relația terapeutică asigurându-l pe pacient că este văzut, respectat și acceptat. Adu-ți aminte să nu îi oferi din start informații fără acceptul lui, ci în schimb să explorezi îngrijorările și sentimentele lui și să decideți în mod colaborativ ritmul discuției. Câteva întrebări de ajutor ar fi: ”Ce vă îngrijorează în legătură cu fumatul?”, ”Cum v-ați simțit atunci când…?”, ”Spuneți-mi mai multe despre…”. Folosește reflectări, afirmații și întrebări deschise.
Focusare (concentrare): Este etapa în care se ajunge de la problema cu care se prezintă pacientul (de exemplu, după un infarct miocardic) la identificarea comportamentului pe care își dorește în primul rând să îl schimbe (de exemplu dintre fumat, dietă, sedentarism etc). Focusarea pe unul sau maxim două comportamente de schimbat este necesară la început, iar ulterior unui succes, pacientul este încurajat să abordeze și celelalte comportamente. Dacă pacientul nu se prezintă pentru schimbarea unui comportament anume, focusarea e necesară pentru a identifica direcția în care se va îndrepta consilierea. ”Cum ar fi lucrurile dacă ați face această schimbare?”, ”Care ar fi cel mai bun lucru dacă ați face-o?”.
Evocare: Scoate la suprafață gândurile pacientului care au legătură cu: dorința de schimbare, motivele pentru schimbare, abilitatea, nevoia sau pașii pe care deja i-a făcut către schimbare și menținerea acesteia, adică așa-numitul ”limbaj de schimbare” (link). Odată ce identifici un asemenea gând, elaborează. De exemplu, dacă pacientul spune ”Mi-ar plăcea să renunț la fumat în curând”, explorează: ”Care ar fi câteva motive pentru care doriți asta?”, ”Cum ați aborda renunțarea la fumat?”. Este util să folosești și reflectări pentru a întări limbajul de schimbare al pacientului. Evocarea unor emoții pozitive, cum ar fi curiozitatea și interesul, duce la deschidere și creșterea flexibilității cognitive a pacientului pentru a vizualiza și a lua în calcul schimbarea.
Planificarea schimbării: Atunci când pacientul este pregătit, cu acordul acestuia, poți trece la discuția practică despre cum va produce schimbarea comportamentală. Poți începe prin a menționa un succes din trecut și a sublinia determinarea pacientului, după care poți folosi întrebări precum: ”Care e schimbarea pe care doriți să o faceți?”, ”Care sunt motivele pentru care e important să o faceți?”, ”Care e primul pas? Ce urmează?”, ”Cine ar putea să vă ajute?”, ”Care ar putea fi problemele care apar?”.
👉 Reține:
Folosește noțiunile de mai jos pentru a încuraja pacientul să vorbească cea mai mare parte a timpului, ascultă activ și acordă importanță cuvintelor și emoțiilor lui.
În primul rând, acest lucru te va ajuta să înțelegi perspectiva, contextul, motivațiile și stadiul în care se află pacientul în intenția de schimbare a comportamentului – esențial mai ales pentru discuția inițială (vezi și De unde începem)- link.
În al doilea rând, îl va face pe pacient să se simtă ascultat, acceptat, și confortabil pentru a-și explora problemele și a crește importanța acordată schimbării unui comportament.
Spune ”Povestiți-mi despre rolul fumatului în viața dumneavoastră”, în loc de ”Cât timp ați fumat?”, sau spune ”În ce măsură intervine fumatul în relațiile dvs cu ceilalți? (poți continua, pe rând, cu) Spuneți-mi mai întâi despre aspectele pozitive (și cu) Care sunt aspectele mai puțin plăcute?” în loc de ”Aveți în jur persoane care fumează?”.
Întrebările deschise despre temele care îl preocupă pe pacient tind să fie cele care produc limbajul de schimbare (link). Câteva teme importante de explorat ar fi:
Sursa: Ghid de consiliere comportamentală bazat pe creșterea motivației și rezolvarea problemelor, 2021
👉 Reține, atunci când folosești întrebările deschise:
Gândește-te la ele ca la încurajări, complimente, sau cuvinte de apreciere și înțelegere. Sunt cel mai simplu răspuns la spusele pacientului și este bine să le folosești pentru a te referi la comportamente pozitive.
De exemplu, poți aprecia micile reușite, sau chiar și încercările fără succes:
Sursa: Ghid de consiliere comportamentală bazat pe creșterea motivației și rezolvarea problemelor, 2021
👉 Reține, atunci când folosești afirmațiile:
Reflectările îi indică pacientului că a fost ascultat și înțeles corect de către clinician sau consilier și că nu este judecat. În plus, conduc spre explorarea mai profundă a subiectului.
Încearcă să oglindești ceea ce presupui că a încercat să spună pacientul. Poți reflecta ceea ce ai auzit, sau poți numi sentimentele evidente din cuvintele pacientului – acestea sunt reflectări simple.
O reflecție care oglindește sentimentele sau emoțiile din spatele cuvintelor pacientului, de exemplu:
Pentru a face o reflecție complexă, interpretează sau adaugă sensuri spuselor pacientului, adică întreabă-te ce înseamnă pentru el ceea ce a spus, sau unde vrea să ajungă.
De exemplu, poți reflecta un sentiment:
Poți amplifica spusele pacientului cu scopul de a obține un răspuns contrar (cu atenție, în funcție de pacient, pentru că poate avea efecte opuse celui dorit):
Poți face reflectări cu două laturi, în care recunoști ambivalența pacientului, dar închei cu reflectarea limbajului de schimbare (link), ceea ce îl va face cel mai probabil să continue cu acest lucru:
Sursa: Ghid de consiliere comportamentală bazat pe creșterea motivației și rezolvarea problemelor, 2021 și UpToDate – Behavioral approaches to smoking cessation
👉 Reține despre reflectări:
Atunci când pacientul spune ”Sunt prea stresat ca să renunț la fumat acum, părinții mei au probleme de sănătate și fumatul e singurul meu moment liniștit, nu am cum să fac eforturi să renunț”, tendința naturală a unui clinician ar putea fi să îl încurajeze, să îl contrazică, sau să îi vorbească despre importanța renunțării – însă a încerca să îl convingi să facă schimbarea prematur este o idee contrară interviului motivațional.
Tolerarea rezistenței se poate realiza printr-o reflecție prin care îi permiți să își exprime rezistența fără a fi judecat și ar suna în felul următor: ”Vă îngrijorează că treceți printr-o perioadă atât de dificilă iar fumatul este un refugiu, ceea ce face imposibilă renunțarea acum”.
Așadar, clinicianul nu este cel care argumentează motivele pentru schimbare, ci cel care tolerează rezistența pacientului la schimbare până când acesta le poate recunoaște. Tonul este unul non-confrontațional, lipsit de ironie și empatic. De exemplu:
În acest fel, eviți ca pacientul să se simtă pus sub acuzare că întreține un comportament dăunător și este o probabilitate mare să identifice el însuși dezavantajele fumatului și astfel să scoți la iveală ambivalența lui față de acesta.
👉 De reținut despre rezistența la schimbare:
La fel ca în anamneza medicală, este important ca în cursul consilierii clinicianul să sumarizeze, să verifice și să redea pacientului subiectele care au fost discutate. Acest lucru oferă structură și îl face pe pacient să se simtă ascultat, dar și să adauge informații noi, iar evidențierea aspectelor pozitive și a limbajului de schimbare are un efect benefic.
Sintetizarea trebuie folosită periodic pe parcursul consilierii, dar și la finalul discuției când o sintetizare amplă, rezumativă, precede stabilirea acțiunilor concrete până la următoarea întâlnire.
Sursa: Ghid de consiliere comportamentală bazat pe creșterea motivației și rezolvarea problemelor, 2021 și UpToDate – Behavioral approaches to smoking cessation
Urmărește cu atenție momentele în care pacientul folosește cuvinte care atestă intenția mai mult sau mai puțin fermă de a renunța la fumat.
Rolul clinicianului este să îl facă pe pacient să vorbească despre propriile motive si intenții de schimbare, ceea ce se numește ”limbajul de schimbare” (”change talk”). Opusul limbajului de schimbare este ”limbajul de susținere”, care aduce argumentele pentru nu modifica comportamentul.
Observă limbajul de schimbare și limbajul de susținere raportându-te la ce spune pacientul despre: avantajele și dezavantajele situației actuale și ale schimbării, optimismul cu privire la schimbare și intenția sau determinarea pentru aceasta. De exemplu:
De asemenea, urmărește și apariția limbajului de schimbare pregătitor, adică afirmarea dorinței, abilității, rațiunii sau nevoii de a-și modifica comportamentul. De exemplu:
Fiecare afirmație de schimbare a pacientului îl aduce mai aproape de dorința de modificare a comportamentului și de momentul în care puteți discuta pași pentru acest lucru. Este important să acorzi mult mai multă atenție limbajului de schimbare decât celui de susținere, adică să accentuezi limbajul de schimbare, dar să nu îl ignori în totalitate pe celălalt. Așadar, ca răspuns la limbajul de schimbare, clinicianul poate să:
Scopul este ca limbajul de schimbare să ocupe majoritatea spațiului discuției, pentru a construi convingerea pacientului cu privire la dorința intrinsecă de schimbare. În continuare va ajunge, atunci când este pregătit, la afirmații din categoria limbajului de schimbare mobilizator (”Am început să…”, ”Sunt gata să…”, ”Sunt pregătită să…”, ”Am făcut primul pas…”).
Pe de altă parte, pacientul trebuie să simtă că limbajul de susținere (rezistența la schimbare) a fost auzit și barierele sale au fost recunoscute, în același timp în care încerci să muți atenția de pe ele către autoeficacitatea lui.
Cum să răspunzi la rezistența pacientului?
Reformulează într-o notă constructivă:
Subliniază și clarifică că pacientul are controlul asupra deciziilor lui:
Pentru a afla cum să provoci limbajului de schimbare la un pacient la care nu apare, citește secțiunea Tehnici de comunicare utile.
În plus, poți învăța despre cum și când poți provoca limbajul de schimbare și de ce este necesar ca apoi să îl susții, în paginile 40-52 din Ghidul de consiliere comportamentală bazat pe creșterea motivației și rezolvarea problemelor.
Surse: Ghid de consiliere comportamentală bazat pe creșterea motivației și rezolvarea problemelor, 2021 și UpToDate – Behavioral approaches to smoking cessation
👉 De reținut despre elementele de bază ale Interviului motivațional:
Lucrând în sănătate, cunoaștem dovezile științifice solide referitoare la efectele negative ale fumatului și beneficiile renunțării. În abordarea interviului motivațional însă, ne concentrăm atenția și curiozitatea asupra percepțiilor pacientului, și abia apoi asupra adevărului științific. Păstrând autonomia pacientului, îl facem să fie mai deschis la informațiile pe care vrem să i le transmitem și evităm rezistența sau nepăsarea față de ele.
Așadar, dacă vrei să folosești tehnica elicit-provide-elicit (provocare-oferire-provocare a răspunsului):
De exemplu:
Ce faci dacă pacientul aduce în discuție doar percepții eronate sau dacă nu pare interesat de schimbare? Încearcă să reformulezi într-un mod sugestiv pentru a-i trezi interesul, fără a-i oferi însă direct informația științifică. De exemplu, dacă vorbim despre adicții și pacientul spune ”eu rezist foarte bine la băutură”, în loc să îi vorbești despre cantități-limită sau riscul de boli hepatice, ai putea reformula: ”Puteți bea mai mult ca alțiii fără să vă afecteze. Mă întreb dacă acesta nu este de fapt un risc pentru dvs.”. Aici, dacă pacientul întreabă ”Adică?”, ai putea oferi informația: ”Pare că la dvs nu există un ”senzor” care îi tranasmite creierului când ați băut destul. Așa încât, cantități la care dvs încă vă simțiți bine pot însă să dăuneze organelor și țesuturilor dvs. Acesta este riscul la care mă gândeam.”
👉 De reținut despre educarea prin împărtășirea de informații:
Sursa: Ghid de consiliere comportamentală bazat pe creșterea motivației și rezolvarea problemelor, 2021 și UpToDate – Behavioral approaches to smoking cessation
Dezvoltarea discrepanței este o strategie de creștere a motivației. Folosește-o dacă pare că pacientul nu este încrezător în capacitatea sa de a face schimbarea, sau nu e convins de importanța schimbării în viața sa.
Poți încerca, în funcție de context, una sau mai multe dintre strategiile de mai jos.
Se bazează pe a ajuta pacientul să conștientizeze diferențele dintre comportamentul pe care îl are și valorile/scopurile sale. Este o strategie colaborativă, în care clinicianul folosește reflectări, iar pacientul este cel care identifică discrepanța.
Începe prin a identifica în spusele pacientului (sau a-l întreba direct, ”Care ar fi cele mai importante lucruri din viața dvs?”) valori ale sale. Spre exemplu, acestea pot fi: sănătatea, independența, familia (a fi un părinte/frate/fiică bun/ă), disciplina, responsabilitatea, credința etc. După aceea, îl vei ajuta să exploreze în ce sens comportamentul a cărui schimbare o urmăriți se potrivește sau nu cu ele.
Explorează una sau 2-3 valori ale pacientului prin întrebări precum: ”Ce legătură vedeți între fumat și aceste valori?”, ”Cum ar influența renunțarea la fumat împlinirea acestor valori sau obiective?”, ”Cum vă afectează fumatul starea de sănătate și capacitatea de a pune în practică aceste valori?”.
Formulează în final o sinteză și o reflecție complexă: ”Am auzit în ceea ce mi-ați spus că este foarte important pentru dvs să fiți o mamă bună, din toate punctele de vedere. De exemplu, este important ca copiii dvs să vă urmeze exemplul pozitiv și să vi se adreseze atunci când nu sunt siguri de ceva, să se întrebe ce ar face mami în această situație? Altfel spus, a fi un model bun este o prioritate. Așadar, cum vedeți relația dintre a fi un model de urmat și comportamentul dvs de a fuma?”
Dacă simți că pacientul este blocat în barierele actuale sau nu pare să își vizualizeze viața fără comportamentul pe care îl susții să îl schimbe, îi poți oferi o perspectivă care să îl ancoreze într-un timp în care lucrurile păreau mai simple, sau în care se poate vizualiza ca învingător.
De exemplu, invită-l să rememoreze o perioadă dinaintea apariției comportamentului de schimbat. Astfel, vei putea explora discrepanța între cum sunt lucrurile și o posibilitate reală ca ele să fie altfel. De exemplu: ”Cum erau lucrurile înainte să începeți să fumați? Ce făceați când vă simțeați neliniștită?”, ”Vă amintiți de o vreme când nu aveați aceste probleme? Ce s-a schimbat?”.
De asemenea, poți afla dacă a avut succese în încercări similare în trecut și poți clădi pe acestea: ”Am înțeles că ați reușit să faceți un obicei din a fi mai activ și ați slăbit mult în greutate de ceva timp. E un pas foarte important pe care l-ați făcut pentru a preveni o serie de boli cronice. În acest context, cum vedeți fumatul?”
O altă variantă, este să îl ghidezi să își imagineze un viitor, fie unul în care ar avea succes în schimbarea comportamentului, fie unul pentru care ar vizualiza consecințele dacă nu face nicio schimbare: ”Cum v-ar plăcea să arate viitorul în ceea ce privește fumatul? Cum credeți că v-ați simți?”, ”Dar dacă ați continua să fumați, cum credeți că ar fi viața dvs peste 5 ani? Ce ar putea să se întâmple?”
Aceste dialoguri pot să arate așteptările reale ale pacientului, dar și să îl provoace să folosească limbajul de schimbare și să vizualizeze comportamentul dăunător în perspectivă.
În cazul în care pare că pacientul are nevoie să exploreze consecințele schimbării sau că este ambivalent, îl poți ghida să își imagineze cele mai rele și cele mai bune variante în legătură cu schimbarea comportamentului. Explorează cum s-ar reflecta acestea asupra diverselor arii din viața pacientului.
După ce simți că ai explorat istoricul comportamentului de schimbat, că pacientul este informat, confortabil și ar putea fi pregătit să ia o decizie, e posibil să aibă nevoie de ghidaj pentru a se gândi cum ar avea loc schimbarea în viața lui.
Discută despre avantajele, dezavantajele schimbării, atitudinea (încrezătoare? optimistă? îngrijorată?), și, nu în ultimul rând, despre intențiile și pașii pe care pacientul ar dori să îi urmeze.
Surse: Ghid de consiliere comportamentală bazat pe creșterea motivației și rezolvarea problemelor, 2021 și UpToDate – Behavioral approaches to smoking cessation
Funcționează ca un parteneriat, în care pacientul este expertul în ceea ce privește propria persoană, iar clinicianul este cel calificat în ghidarea constructivă a discuției.
Clinicianul este aliatul pacientului mai mult decât al schimbării comportamentale. Susținerea autonomiei pacientului poate însemna ca acesta să nu renunțe la comportamentul dăunător.
Interviul motivațional are rolul de a activa resursele interne ale pacientului, iar cel care îl practică urmărește să evoce și să susțină motivația intrinsecă, ceea ce îl va determina pe acesta să inițieze și să mențină schimbarea de comportament.
Deși în practica clinică suntem obișnuiți să oferim sfaturi, soluții, indicații, să formulăm interdicții, acestea nu își au locul în interviul Motivațional. Atitudinea directivă se poate în schimb manifesta prin ghidarea pacientului să exploreze și să rezolve ambivalența legată de comportamentul dăunător, pentru a iniția schimbarea.
Instrumentele tale principale sunt întrebările și reflectările. Folosește-le pentru a obține perspectiva pacientului privind comportamentele dăunătoare iar apoi pentru a explora nelămuririle, îngrijorările și intențiile de schimbare (caută sau provoacă limbajul de schimbare).
Consilierea prin interviu motivațional se recomandă a fi oferită în cel puțin 1-4 sesiuni de 20-45 de minute.
Principiile Interviului Motivațional includ:
Resurse:
Ai propuneri, neclarități sau întrebări legate de informațiile de mai sus? Sau vrei să ne împărtășești o experiență legată de un pacient fumător? Ne-am bucura să le auzim la oana.blaga@ubbcluj.ro
Material elaborat în cadrul proiectului Împreună Fără Fum, susținut de National Institutes of Health SUA, prin grantul nr R33 HD103039. Autori: Dr. Teodora Frățilă, Lect. Dr. Oana Blaga, Prof. Dr. Cristian Meghea. Actualizat: mai 2024.